De Atacama woestijn - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Sander Mooij - WaarBenJij.nu De Atacama woestijn - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

De Atacama woestijn

Door: Sander Mooij

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 Maart 2006 | Chili, San Pedro de Atacama

Met de Misti nog in de benen en na een zwaar afscheid ben ik dinsdagmiddag 14 maart van Arequipa richting Chili vertrokken. De reis begon met een 8 uur durende busrit door de woestijn naar Tacna. Los van wat oase dorpjes reden we door een dorre zandvlakte met af en toe wat bergen, een beetje zoals ik me de Sahara altijd heb voorgesteld. Na een overnachting Tacna, in het uiterste zuiden van Peru, ben ik naar Arica gegaan met een taxi (dat scheelde een hoop tijd en gedoe bij de grenscontrole). In het kustplaatsje Arica heb ik twee dagen verbleven om een beetje tot rust te komen. M'n slokdarm was ontstoken geloof ik, het deed in ieder geval nogal zeer met slikken. Of het door de Misti of door de vele drank en slechte rum in Cusco kwam weet ik niet, maar het is gelukkig weer over. Beetje bijgeslapen, op het strand gelegen, oorlogsmuseum bezocht, kappertje meegepikt (nu wel recht) en bij de McDonalds gegeten. Het weer was relaxed: erg zonnig, 26 graden met een verfrissend zeebriesje. De zee was niet echt geschikt om in te zwemmen trouwens, flinke stroming en her en der rotsen op de bodem.

Chili is een rijk land, behoorlijk Westers met weinig Indianen. Alles is een stuk netter en georganiseerder dan in Peru. Auto's stoppen soms spontaan voor je als je wilt oversteken. Het doet een beetje Zuid Europees aan. Uitstekend vakantieland voor de wat ouderen onder ons zou ik zeggen. De mensen praten hier trouwens zeer onduidelijk Spaans. Halve lettergrepen worden ingeslikt en ze raffelen de zinnen ook erg snel af. Zinnen waarvan ik de betekenis normaal gesproken wel weet worden opeens een groot raadsel als ze op z'n Chileens worden uitgesproken. Ik zal er ook wel niet aan gaan wennen want morgen ga ik Chili alweer verlaten. Alles is namelijk 2 a 3 keer zo duur als in Peru, en bijna 5 keer zo duur als Bolivia.. Voor een fatsoenlijke maaltijd was je in Peru voor 2 a 3 euro klaar, hier betaal je zo 10 euro. Voor een flesje Chileens bier (dat niet te zuipen is) betaal je rustig meer dan 2 euro. En ik heb natuurlijk geen zin om m'n riante bestaan in te ruilen voor een zuinig leventje op de centen. En volgens mij zijn Peru en Bolivia ook gewoon gezelliger.

Maar goed, om verder te gaan met m'n verhaal, vanuit Tacna ben ik met een nachtbus naar San Pedro de Atacama gegaan, een dorpje met 1600 inwoners waar het barst van de toeristen. Na een 12 uur durende rit waarin ik amper heb geslapen ben ik hier gisterochtend aangekomen. Opvallend is dat er ook veel Fransen zijn, die kom je niet vaak in zulke grote getalen tegen. San Pedro ligt op ongeveer 2400 meter hoogte, midden in de Atacama woestijn en aan de voet van de Andes (mooi uitzicht op een paar besneeuwde vulkanen van boven de 6000 meter). Overdag is het zonnig en heet en 's nachts vriest het. Met een luchtvochtigheid van 15% staat de Atacama bekend als het droogste gebied ter wereld. In San Pedro regent het nog zo'n 25 milimeter per jaar, maar er is hier ook ergens een dorpje waar het sinds mensenheugenis niet heeft geregend. Het water voor de dorpen is afkomstig van (onderaardse) bronnen die vanaf de Altiplano naar beneden stromen.

Enfin, gistermiddag excursie gedaan en verschillende plekken in de omgeving bezocht, onder andere Nationaal Park 'Valle de la Luna' (Maanvallei) en gewandeld door de zoutwoestijn. Was erg boeiend om te zien allemaal. Vandaag wilde ik eigenlijk richting Bolivia, samen met een Engelse gast die ik heb leren kennen in m'n hostel. Zijn trip bleek al volgeboekt dus nu ga ik morgen op een 3-daagse tour met de fourwheeldrive over de zoutvlaktes van Bolivia richting het plaatsje Uyuni. Het schijnt een van de hoogtepunten te zijn van Zuid Amerika dus ik ben wederom benieuwd. Daarna trek ik verder door Bolivia in. Eigenlijk wilde ik met de trein naar Bolivia gaan maar die gaat woensdagavond pas! Ik ga nu nog wat rondhangen in het stadje op zoek naar eten en vertier, zodat ik m'n laatste Chileense Peso's kan uitgeven.

Groeten vanuit de woestijn,
Sander

  • 19 Maart 2006 - 19:59

    Marianne:

    whaaaa wat gaaf! de zoutvlaktes! Dat schijnt idd een van de hoogtepunten te zijn! succes en please laat wat tips achter!!

    kussies marianne

  • 19 Maart 2006 - 20:31

    Jos:

    Aloha! Klinkt allemaal weer uit de kunst man. Ik spreek je wel ff op msn. laterrr

  • 20 Maart 2006 - 09:28

    Helga:

    Zooooo..Ziet er super mooi uit Sander! Veel succes met de rest van je daagjes in Chili! Liefs vanuit Nijmegen:)

  • 20 Maart 2006 - 11:51

    Maurice & Yvon:

    Hoi bander Zo te lezen geniet je enorm. Wat kan jij een verhalen schrijven zeg! Je zou na deze reis wel een boek kunnen achrijven.... Zo op de foto's ziet het er allemaal fantastisch uit.Blijf genieten dan blijven wij je reis verhalen enthousiast lezen. Gr maurice en yvon

  • 20 Maart 2006 - 13:43

    Rina:

    Hoi Sander, wat fantastisch voor jou om dit mee te maken en voor ons om zo te kunnen meelezen. Nieuws vanuit Kompas op De Noord: wij hebben de Heerhugowaards Nieuwsblad Trofee gewonnen, dus ook felicitaties voor jou!
    Liefs, Rina

  • 20 Maart 2006 - 17:08

    Jan En Lida Mooij:

    We genieten nog steeds van je verhalen en fotoos Sander. Je d v d met fo toos is ook al aangekomen.Lida is een beetje ziek, maar mischien kunnen we vanavond samen de fotoos bekijken.
    Groetjes Jan en Lida.

  • 20 Maart 2006 - 21:13

    Saskia:

    hey san, gaat goed hoor! ik blijf je lezen, liefs en groetjes, ook van je arequipa café fans! milly,renzo,carmen,miguel en sas!

  • 21 Maart 2006 - 23:03

    Renzo:

    Hola amigo!! how are you? well is you can write in english please, jajaja enjoy your trip and take care! see you in .. !!!

  • 24 Maart 2006 - 14:53

    Drost:

    Sjakkabona, dat ziet heel gaaf uit. Lijkt mars wel! Hoop je binnenkort eens op msn tegen te komen...???
    Laters Drostie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Welkom beste mensen! Een beetje reiziger houdt er tegenwoordig een eigen on-line reislogboek op na...zie hier de mijne, over mijn ervaringen in Latijns Amerika: van 6 jan tot 18 mei in 2006 (4,5 maand) van 27 aug 2008 tot 28 feb 2009 (half jaar) en van 16 nov 2011 tot 20 jan 2012 (9 weken) Hiermee hoop ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van hoe het gaat, wat ik uitspook, waar ik uithang etc. Voor mezelf is het vooral een soort van weekboek (dagboek lijkt me iets te hoog gegrepen), waarin ik vastleg wat ik zoal beleef. Reacties op deze site zijn natuurlijk altijd welkom maar uiteraard ben ik ook via de mail bereikbaar (sandermooij@hotmail.com) Groetjes, Sander Mooij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 873
Totaal aantal bezoekers 137066

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 20 Januari 2012

Vamos a Colombia!

27 Augustus 2008 - 28 Februari 2009

Terug naar de Andes, werken & rondreizen

07 Januari 2006 - 18 Mei 2006

Voor het eerst naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: