Vulkanische Andes, zoutvlaktes en zilvermijnen - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Sander Mooij - WaarBenJij.nu Vulkanische Andes, zoutvlaktes en zilvermijnen - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

Vulkanische Andes, zoutvlaktes en zilvermijnen

Door: Sander Mooij

Blijf op de hoogte en volg Sander

25 Maart 2006 | Bolivia, Sucre

Hallo mensen,

Ik ben in Bolivia beland en dat bevalt me tot nu toe uitstekend. Bolivia is het armste en goedkoopste land van Zuid Amerika, en hét Indianenland bij uitstek. Zojuist in een tamelijk lux restaurant als lunch een chateau briand naar binnen gewerkt van omgerekend 2,60 euro. En dat was dan een van de duurste gerechten! Ik zit nu in Sucre, een echt leuk en gezellig studentenstadje op een hoogte van 2800 meter, met een ideaal klimaat. Afgelopen dagen eindelijk weer eens flink uitgeweest, samen met drie andere Nederlandse gasten, met erg goeie humor. Die mis je in andere talen vaak een beetje. Flink wat lachuurtjes gemaakt de laatste twee dagen.

Afgelopen maandagochtend na vijf dagen Chili alweer verlaten. Vanuit de gortdroge Atacama woestijn reden we geleidelijk omhoog de Andes in. Bij de Boliviaanse grens, op een hoogte van 4600 meter, stond de Toyota Landcruiser al klaar voor de 3-daagse of-the-road tocht door de Andes van totaal zo'n 500 kilometer. Ik zat samen met twee Israeliërs en drie Duitsers in de wagen, en ik zat lekker voorin. Backbacks op het dak, en na alle formaliteiten en een ontbijtje bij de grens konden we gaan. En zo crossten we drie dagen lang door de vulkanische hoogvlaktes van de Andes, een zeer uitgestrekt en indrukwekkend gebied, met enorme vergezichten, vulkanen, meren, geisers, rotsformaties en landschappen in allerlei vormen en kleuren. Ik had me voorgenomen wat selectiever foto's te nemen maar aan het eind van de rit zat ik al weer op ruim 100 plaatjes.

De eerste nacht sliepen we in een soort barak op een hoogte van 4600 meter, lekker primitief allemaal. Er waren in totaal zo'n 4 groepen en het was erg gezellig. Geweldige figuren kom je soms tegen, onder andere een paar supertoffe Fransen die nog goed Engels spraken ook (ze bestaan). Na het eten en een Israelisch kaartspelletje op tijd naar bed. Erg matig geslapen en het was behoorlijk frisjes. De helft van de mensen had ook nog eens te kampen met hoogteziekte.

Een van de hoogtepunten van de tweede dag was een Alpaca in gevecht met een Zoro, midden op de vlakte waar wij over reden. Een zoro is een klein roofdiertje dat soms jonge Alpaca's eet. Vandaar dat de volwassen Alpaca's niet zo erg gediend zijn van hun aanwezigheid in de kudde. Ging er behoorlijk heftig aan toe, en omdat ze geen oog hadden voor onze jeep konden we mooi alles van dichtbij aanschouwen.

Tweede nacht sliepen we in het Zouthotel, opgebouwd uit zoutsteen. Het ligt aan de rand van Salar de Uyuni, de Boliviaanse zoutvlakte. Heerlijk geslapen en de volgende dag over de zoutvlakte geraced richting Uyuni. De zoutvlakte is grootste en hoogste ter wereld: ruim 10.000 vierkante kilometer zout, op een hoogte van ruim 3600 meter. De laag is tussen de 2 en 11 meter dik, flink wat zout dus. Een erg apart landschap, het enige wat je ziet is namelijk zout, zo ver je kunt kijken. Omdat het net regentijd is geweest reden we de eerste kilometers door een laagje water op het zout, lekker bevordelijk voor de motor van de jeep. Al met al een kilometer of 80 door het zout gescheurd en verschillende stops gemaakt voor wat leuke truckagefoto's. In het stadje Uyuni eindigde onze trip op het treinenkerkhof, waar oude stoomlocomotieven stonden weg te roesten.

´s Avonds de bus van Uyuni naar de mijnstad Potosi genomen, een rit van 6,5 uur over een onverharde weg. Potosi is de hoogst gelegen stad ter wereld op bijna 4100 meter. Half 2 's nachts aangekomen en gelijk het eerste de beste gare hostel in dat ik tegenkwam. Volgende ochtend excursie geboekt naar de zilvermijnen. Gehesen in mijnwerkerstenue en beladen met cocabladeren en cola als cadeautje voor de mijnwerkers gingen we met een groep van een man of 10 op pad. Als je claustrofobisch bent is deze trip af te raden, je gaat namelijk honderden meters door ondergrondse gangen. Best indrukwekkend en ook schrijnend om te zien en te horen onder wat voor omstandigheden de mijnwerkers daar werken, vanaf zeer jonge leeftijd. Het werk is erg zwaar en ze worden blootgesteld aan giftige stoffen. Gemiddeld worden de mijnwerkers niet ouder dan 40! Na twee uurtjes was ik blij dat ik weer buiten was.

Diezelfde dag Potosi alweer verlaten naar Sucre. Ik wilde met de bus maar bij het busstation kwam er een hele horde Bolivianen op me af die me met auto wilde brengen. En zo ging ik uiteindelijk met nog twee anderen (Bolivianen) met een auto naar Sucre, een stuk sneller en relaxter dan met de bus. De weg was zowaar van asfalt en het tempo zat er lekker in. Ritje van 150 kilometer door een geweldig mooi landschap, lekker rockmuziekje erbij, ik heb gewoon echt zitten genieten. En dat voor 30 Boliviano (3 euro!!). Ik snap ook niet hoe ze het er voor kunnen doen.

Maar goed, donderdagavond uur of zeven in Sucre aangekomen waar ik een erg relaxed hostel in het centrum heb gevonden. Later op straat kwam ik die drie Nederlandse gasten tegen en diezelfde avond zijn we wezen stappen in een tent met alleen maar Bolivianen. We trokken natuurlijk lekker de aandacht (alle vier blond) van de Boliviaanse studentes en het was weer een leuk avondje. Gisteravond wederom feest, beetje hetzelfde concept. We zijn daarvoor trouwens ook nog naar de film geweest, Hotel Rwanda, een erg heftig verhaal waardoor we tamelijk beduusd de bioscoop weer uitkwamen.

Enfin, na al die trips en de honderden kilometers reizen is het wel weer ontspannen om een paar dagen in een stadje te vertoeven. Sucre is daarvoor echt prima geschikt, met een leuk centrum en een heel mooi en groot plaza de armas, waar je de hele dag wel kan zitten mensen kijken. Na Sucre ga ik naar de hoofdstad La Paz, waar ik denk ik wel een weekje blijf, er is namelijk veel te doen in de omgeving. Vervolgens ga ik waarschijnlijk naar het tropische Santa Cruz, in de jungle ten oosten van de Andes. Daarna ga ik langzaam maar zeker richting onze WK-tegenstander Argentinië, ik kijk nu al uit naar de lekkere rundersteaks die ze daar hebben!

De mazzel en de groeten uit Sucre,
Sanders

  • 27 Maart 2006 - 10:47

    Helg:

    Heej Senders!

    Wat onwijs super gaaf joh! Ben wel jaloers hoor;) Heel veel plezier/succes daar en tot snel!
    xx helga

  • 27 Maart 2006 - 11:27

    "Moeder" Ria:

    Nou Sander ik heb weer genoten van je verslag en van je foto's. Het ziet er allemaal erg mooi en spectaculair uit. Als ik 30 jaar jonger was!!!!gr.Ria (en Hans natuurlijk)

  • 27 Maart 2006 - 15:42

    Jan En Lida:

    We hebben weer genoten van je verslag Sander. We wensen je nog een goede tijd in Zuid-Amerika.Lida is alweer een stuk beter.
    Groetjes: Jan en Lida.

  • 27 Maart 2006 - 17:43

    Spark:

    Heey sammy!

    Ik ben weer op de hoogte van je reis! Je hoort snel van me hoe het hier in de noord is!

    Gr spark

  • 27 Maart 2006 - 18:00

    Borstel:

    He sam, zo te zien/lezen gaat het geweldig met je!! Krijg na het lezen van je verslag ook weer kriebels, eenmaal een keer gereisd dan wil je vaker!!

    Super mooie foto's, vooral die truckagefoto's!!

    Hier is het weer eindelijk ff beter geworden, de kou is verdwenen en we kunnen ons nu opmaken voor de lente!! Dus ook de mooie feessies komen eraan, zoals paasvee.

    Veel plezier daar en geniet ervan!!!

    Groetjes Barry

  • 27 Maart 2006 - 18:39

    Wouters:

    Het staat je anders uitstekend zo'n helm. Ik hoop je snel weer een keer te zien!

  • 27 Maart 2006 - 21:39

    Renzo:

    How are you? I don`t understand dutch!!! where are you??? send me some information about Uyuni lakes, how to go, prices and all.
    Take care my friend!!!
    bye

  • 28 Maart 2006 - 12:21

    Oscar:

    Klinkt allemaal super en zo ziet het er ook uit. Hele gave omgeving! Hoe gaat het met je rug nadat die auto eraf was? ;-)

    Groeten Oscar

  • 28 Maart 2006 - 17:02

    Jurgen:

    hee knoepert, hoe ist ie??? zo te zien an je foto's vermaak je je nag best.... je maak zo wat mee op zo'n reissie he!!! hier ruttelt alles gewoon deur.... de eerste kööl is alweer de akker op gaan!!!"dus die kenne groeie ha ha ha... nou kerel hou je weer haaks en ik hoop je snel weer een keer op de msn te spreken ik zeg tabee vanuit de noord city!!!!

  • 29 Maart 2006 - 07:55

    Joyce:

    Hoi Sander,

    Ziet er goed uit hoor. Heb nog niet al je verhalen gelezen maar dat ga ik zeker nog doen voor ik naar zuid amerika ga. (beetje druk met twee banen momenteel, want ja, na al dat spenderen moet er natuurlijk ook gewerkt worden haha al ben ik bijna wel weer toe aan een nieuw avontuur dus even kijken voor een weekje fiji ofzo...) We zijn nu onze plannen alweer een beetje aan het wijzigen om misschien wat andere landen te bezoeken in Zuid-Am. Welke landen vind jij echte aanraders?

    Nou, ik hou je site in de gaten.

    Groetjes uit Wellington

    Joyce

  • 30 Maart 2006 - 17:48

    Job:

    The sjakkabonisation goes on rather well over there!! Goeie! Zou graag effe een koppie bij je halen in die uithoek. Maar dat gaat niet, want ik moet morgen weer te werk.
    Gave foto's trouwens, vooral bij die zoutvlaktes. Maarreh, doe ze de groeten daar en viel spass!!!

  • 30 Maart 2006 - 19:17

    Marco:

    Haaa Sander M. gaat best zo te lezen. Staat je goed die mijnwerkers helm, je kon zo beginnen bij de firma ckkr!! Ja invergelijking jou foto's, is het hier maar een saaie boel. Momenteel waait het weer es ouderwets en net als je denk de zon komt door, pist het al weer van de lucht. Jaaaa je zal meest jaloers worden.

    Nou ik lees de verhalen wel weer...

  • 31 Maart 2006 - 08:21

    Dorst:

    Goeie. Van al dat zout krijg je zeker enorme dorst...?
    Leuke foto's en mooi verhaal. Je hebt de ideale mix tussen spanning en ontspanning volgens mij... Geniet ervan en tot laters.
    Drost

  • 31 Maart 2006 - 13:23

    Josine:

    Ha Sam!
    Net als alle andere lezers van je site lijkt mij je reis ook helemaal te gek! Tof om te lezen en gaaf dat je het gewoon echt goed hebt daar! Nog maar 6 weekkies, dus geniet er goed van he!?
    Kuzzie!

  • 01 April 2006 - 10:06

    Lianne:

    Wat zie jij veel! Om jaloers op te worden. De tijd zal vast erg snel om vliegen voor je, voor je het weet zit je hier weer in het koude Nederland. Maar denk daar nog maar ff niet aan. Nou geniet er nog ff lekker van. Liefs Lianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Welkom beste mensen! Een beetje reiziger houdt er tegenwoordig een eigen on-line reislogboek op na...zie hier de mijne, over mijn ervaringen in Latijns Amerika: van 6 jan tot 18 mei in 2006 (4,5 maand) van 27 aug 2008 tot 28 feb 2009 (half jaar) en van 16 nov 2011 tot 20 jan 2012 (9 weken) Hiermee hoop ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van hoe het gaat, wat ik uitspook, waar ik uithang etc. Voor mezelf is het vooral een soort van weekboek (dagboek lijkt me iets te hoog gegrepen), waarin ik vastleg wat ik zoal beleef. Reacties op deze site zijn natuurlijk altijd welkom maar uiteraard ben ik ook via de mail bereikbaar (sandermooij@hotmail.com) Groetjes, Sander Mooij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 829
Totaal aantal bezoekers 137021

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 20 Januari 2012

Vamos a Colombia!

27 Augustus 2008 - 28 Februari 2009

Terug naar de Andes, werken & rondreizen

07 Januari 2006 - 18 Mei 2006

Voor het eerst naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: