Bizarre busrit naar de jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Sander Mooij - WaarBenJij.nu Bizarre busrit naar de jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

Bizarre busrit naar de jungle

Door: Sander Mooij

Blijf op de hoogte en volg Sander

04 Maart 2006 | Peru, Lima

Als je van avontuurlijke busritjes houdt moet je absoluut een keer de bus van Cusco naar Quillabamba nemen in het regenseizoen. Afgelopen dinsdag ben ik namelijk voor twee dagen op jungle tour geweest, samen met mijn Peruaanse gids Alex, die ik hier in Cusco heb leren kennen. Alex is een komisch mannetje van 35, hij heeft de halve wereld overgereisd, spreekt 5 talen en weet erg veel. Hij doet me een beetje denken aan Eddy Murphy, maar dan kleiner. Hij heeft zijn eigen reisbureautje en organiseert allerlei alternatieve trips door heel Zuid Amerika, onder andere goedkope jungle tours. Die zijn normaal nogal prijzig. Een bezoek aan Manu Nationaal Park (een van 's wereld rijkste regenwouden in het oosten van Peru) kost al gauw 700 euro voor een weekje, mede door de dure vluchten en toegangsprijzen. Te duur voor de meeste backpackers, die weinig geld hebben en veel tijd. Alex speelt hierop in door in plaats van een duur uurtje vliegen, de veel goedkopere bus te nemen en er gewoon twee dagen langer over te doen.

Ik wilde een tripje van maar paar dagen dus konden we niet echt diep het regenwoud in. In plaats daarvan gingen we naar de jungle rond Quillabamba, ten noordwesten van Machu Pichu. Om 8 uur 's ochtends zouden we met de bus vertrekken... Die was er nog niet vanwege problemen in de bergen. Uiteindelijk kwam er om half 11 een andere bus, die was echter kleiner, zodat een deel moest staan. Maar we konden in ieder geval gaan. In Cusco nog een uur stil gestaan bij een pompstation omdat ze er diesel in hadden gegooid in plaats van benzine (of andersom). Ze moesten de tank helemaal leeg laten lopen (in emmers) om vervolgens opnieuw te tanken. De schuldige pompbediende was hem trouwens gesmeerd! Het zou hem waarschijnlijk een maandsalaris kosten. Onderweg naar Ollantaytambo nog een uur vertraging omdat ze het wiel er niet af kregen na een lekke band, de schroeven zaten muurvast. Eenmaal in Ollantaytambo moest er nog iemand met een taxi terug om de krik op te halen, die hadden ze op de weg laten staan..

Vanuit Ollantaytambo begon er een bijna drie uur(!) durende klim over de Abra Malaga pas, van maarliefst 5000 meter hoog. Via ontelbare haarspeldbochten gingen we met een gangetje van 20 km per uur omhoog. Boven was het koud, mistig en het regende hard. De klim was nog grotendeels over asfalt, bij de afdaling was de weg echter onverhard en leek het meer op rally rijden. Regelmatig moesten we door riviertjes die de weg kruisten en de bus rammelde aan alle kanten. Bij passages van (de weinige) tegenliggers werd er gestopt en was het passen, draaien en meten om er langs te kunnen. Uiteindelijk kwamen we in een opstopping terecht. De doorgang was geblokkeerd omdat er een hoop steengruis in een modderstroom naar beneden was gestort. Het wachten was op de tractor die het probleem moest verhelpen... Het was ondertussen al half 7 en het begon al te schemeren. Als het tegenzat konden we wel eens tot de volgende ochtend moeten wachten. Alex had dit namelijk al eens meegemaakt. Uiteindelijk kwam er gelukkig toch een tractor en na anderhalf uur op de rand van de afgrond stil te hebben gestaan konden we gaan. Bij het passeren van de waterstroom werden we allemaal gesommeerd naar rechts te gaan om te voorkomen dat we kantelden. Het waren gewoon wilde beken waar we doorheen moesten! Even later op een onverwacht moment de hele bus in paniek omdat de achterkant opeens weggleed richting ravijn, maar de chauf wist hem met plankgas weer op het goeie spoor te krijgen. Het was goed dat de ramen beslagen waren en dat we door de dichte mist (wolken) reden, dan kon je tenminste niet zien hoe hachelijk de omstandigheden waren! Helaas heb ik geen foto's hiervan, de combinatie van regen en een flitser levert niet echt mooie plaatjes op.

Na de afdaling van in totaal 4000 meter kwamen we vanuit het koude toendralandschap rond 23.00 uur aan in het tropische Quillabamba, gelegen op 1000 meter hoogte. We deden er in totaal dus ruim 12 uur over, terwijl er 7 a 8 uur voor staat. En dan heb ik de 3 uur wachten van voor het vertrek nog niet meegeteld.

Enfin, volgende dag ontbeten en diverse plekken in de jungle bezocht, onder andere een soort dierentuintje met inheemse dieren uit het gebied (leuke aapjes) en een zeer relaxte waterval. Los van wat slangetjes, parkieten, roofvogels en insekten, geen (grote) wilde dieren gezien helaas, daarvoor waren we nog de dicht bij de bewoonde wereld. Ook om echte oerwoudindianen te spotten moet je een dag verder het regenwoud in. Het was warm en zonnig en de omgeving was prachtig mooi. Heel apart, Cusco en Quillabamba liggen hemelsbreed misschien nog geen 120 kilometer uit elkaar, maar het is een wereld van verschil. De klimaten zijn totaal verschillend, en ook de mensen zien er anders uit dan de hooglandindianen, meer Braziliaans-achtig. Het was net of ik in een ander land zat. Quillabamba zelf was verder niet zo boeiend, er waren ook weinig toeristen.

Volgende ochtend nog een klimtocht door het oerwoud gemaakt naar een andere waterval. Best pittig, het had 's nachts geregend en het was erg benauwd. Door een soort van tour of duty landschap klommen we langzaam omhoog. Gemixt door het bos stonden plantages van bananen, koffie, cacao en allerlei citrusvruchten (erg lekker om die eens vers van de boom te proeven). Als blanke val je trouwens ook erg in de smaak bij de muskietos, want na m'n jungletrip zat ik onder de jeukende muggesteken op m'n armen en benen. Heel gek want ik heb geen één mug of ander insekt gezien of gehoord op m'n kamer. Muggespul wel gebruikt maar blijkbaar op de verkeerde momenten. Inmiddels een zalfje en pillen aangeschaft zodat het binnen 3 dagen over is, de muggebulten van hier blijven namelijk langer dan een week zitten. Om 13 uur gingen we met de bus terug richting Cusco, waar om een uur of half 9 aankwamen, keurig op tijd.

Vorige week zondag trouwens ook nog een tripje naar Chinchero gemaakt, het dorpje waar de familie van Nino (een van m'n Peruaanse amigos) woont. Was erg leuk, lokale markt en Incaruïnes bezocht, typische Indiaanse gerechten gegeten enzo maar daar ga ik niet meer over vertellen want m'n verhaal wordt veel te lang.

Gisteren met een paar Peruanen naar een voetbalwedstrijd geweest in de Peruaanse Primera Division, Cusco tegen een team waarvan ik de naam ben vergeten. Zo zit je in een warm oerwoud, zo sta je verkleumd van de kou in een voetbalstadion. Ging er ondanks de lage temperaturen heetgebakerd aan toe (ook hier kennen ze oerwoudgeluiden), met vele gele en twee rooie kaarten. Cusco won met 1-0. Verder deze week wederom genoeg avondjes uitgeweest met m'n Peruaanse vrienden en diverse chicas. Tevens kan ik melden dat ik maandag Cusco ga verlaten. Met hulp van Alex heb ik een globale reisroute uitgestippeld. Ik ga via Arequipa naar de kust en de Atacamawoestijn in Noord Chili voor een aantal dagen. Van daaruit ga ik met de trein de Andes weer op naar Bolivia. Daar bezoek ik diverse steden en toeristische highlights en dan ga ik (misschien via een stukje Brazilie) naar Argentinië. Ook Uruguay behoort nog tot de mogelijkheden, de hoofdstad Montevideo schijnt leuk te zijn. Ik heb in ieder geval een mooi lijstje met bestemmingen en tips voor m'n verdere reis. Zit inmiddels al weer 8 weken in Peru, en ik heb er nog ruim 10 te gaan, een mooi vooruitzicht dacht ik zo.

Groetjes van Sander

  • 05 Maart 2006 - 11:14

    Helga:

    super sander!! veel plezier met je tochten!

    xxxxxxxxx

  • 05 Maart 2006 - 14:03

    Jos:

    Sacsayhuaman? Is dat peruaans voor 'sjakkabona'? Hoeveel kaasplankjes kunnen er indiaan? Alles ok? Mooi verhaal van die bus!! Goeie man; hou je haaks.
    Hier is de carrrrrrrrnaavaaaal weer passé en hebben we nog wat laatste winterpeikelen - wederom sneeuw in maart - maar het voorjaar hang in de lucht hoor! Mzzl, Jos

  • 05 Maart 2006 - 20:01

    Jan En LIDA:

    Wat een aventuren. Blij dat je het hebt overleefd. Denk je om de muskieten. Veel liefs van Jan en Lida

  • 06 Maart 2006 - 10:37

    Wouter:

    Ach... hier komt de trein ook wel eens 10 minuten te laat.

  • 06 Maart 2006 - 13:16

    "Moeder Ria" Boekel:

    Hallo Sander! Wat bedoelde je nou met "imitant" bij die foto met die aap in de boom? Was het geen echte aap dan??? ha ha ha ha. Veel plezier verder gr Ria

  • 06 Maart 2006 - 17:38

    Lock:

    Het blijkt maar weer; Cuscoooo uit altijd lastig. Volgende pics willen we je wel met een chica's zien in dat bassin!! Veel plezier verder

  • 07 Maart 2006 - 10:26

    Dorst:

    Senders, klinkt allemaal toppie! Ik zit hier op kantoor effe jouw site door te spitten. Werkzaamheden zijn niet zo boeiend als jouw verhalen. Dus keuze is snel gemaakt! laters drost

  • 08 Maart 2006 - 10:30

    Pip:

    Hee Sander, mooi trippie zou ik zeggen, goeie reis verder groeten Pip

  • 13 Maart 2006 - 10:34

    Sonja:

    Hey Sander,
    Super leuk om je verhalen te lezen!! Ik kan er gelijk wat tips uit halen want ik ga zelf in de zomer een maandje naar Peru. Veel plezier!! x Son

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Welkom beste mensen! Een beetje reiziger houdt er tegenwoordig een eigen on-line reislogboek op na...zie hier de mijne, over mijn ervaringen in Latijns Amerika: van 6 jan tot 18 mei in 2006 (4,5 maand) van 27 aug 2008 tot 28 feb 2009 (half jaar) en van 16 nov 2011 tot 20 jan 2012 (9 weken) Hiermee hoop ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van hoe het gaat, wat ik uitspook, waar ik uithang etc. Voor mezelf is het vooral een soort van weekboek (dagboek lijkt me iets te hoog gegrepen), waarin ik vastleg wat ik zoal beleef. Reacties op deze site zijn natuurlijk altijd welkom maar uiteraard ben ik ook via de mail bereikbaar (sandermooij@hotmail.com) Groetjes, Sander Mooij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 137061

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 20 Januari 2012

Vamos a Colombia!

27 Augustus 2008 - 28 Februari 2009

Terug naar de Andes, werken & rondreizen

07 Januari 2006 - 18 Mei 2006

Voor het eerst naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: