Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sander Mooij - WaarBenJij.nu Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

Machu Pichu

Door: Sander Mooij

Blijf op de hoogte en volg Sander

25 Februari 2006 | Peru, Cusco

Hallo mensen,

Inmiddels zit ik alweer een ruime week in Cusco en dat bevalt wel prima. Het weer is goed, overdag is het meestal vrij zonnig en een graad of 19. In de avond een paar keer flinke regen gehad maar na twee uur stopt dat weer. Er zijn ondanks het laagseizoen heel wat toeristen en daar draait ook alles in de stad op. Je wordt af en toe moedeloos van de vele verkopertjes die je pakjes sigaretten (voor 1 sol), ansichtkaarten, vingerhoedjes en schilderijtjes proberen te verkopen. Als ik van m'n hostel naar het Plaza loop (2 min) dan wordt er zeker 10 gevraagd of ik wil komen eten. Er is een behoorlijke overcapaciteit aan eettentjes, vaak ben je de enige. Maar verder is Cusco een mooie stad om te zien, mooier dan Arequipa wat dat betreft.

Vorige week zaterdag geraft op de Urubamba rivier, een voorloper van de Amazone. Na een busrit van anderhalf uur en de nodige instructies konden we gaan. Ik zat met drie Amerikanen en een Engelssprekende gids in de boot. Het was leuk, maar niet enorm heftig. Dat kwam waarschijnlijk ook omdat het categorie 2/3 was op een schaal van 1 tot 7 (very heavy). Maar evengoed drie uurtjes lekker gevaren en zoveel mogelijk de zwaarste stroomvernellingen meegepikt.

Zondagmiddag begonnen Kelly en ik aan onze reis naar Machu Pichu, de ruïnes van de in 1910 ontdekte heilige Incastad, waarvan nog steeds niet bekend is wat de precieze functie was. Ik had er tot een half jaar geleden nog nooit van gehoord, maar het schijnt zo'n beetje de grootste toeristische attractie van Zuid Amerika te zijn. Met de bus gingen we naar het dorpje met de naam Ollantaytambo en vanaf daar vertrok om 20.00 uur de trein naar het subtropische Aguas Calientes (op 2000 meter hoogte). Dat is het dorpje aan de voet van de berg waar Machu Pichu zich bevindt, en daar hebben we ook overnacht in een hostel. Volgende ochtend om kwart voor 6 begonnen aan de steile klim van zo'n 400 meter naar Machu Pichu. De omgeving zag er echt sprookjesachtig uit. Tussen de steile, jungle-achtige bergen hingen wolkensluiers en daartussen stroomde een wilde rivier. Uur of 7 waren we boven en vervolgens kregen we met een stuk 15 andere toeristen een excursie door de ruïnes. Bijzonder om te zien allemaal, zeker omdat er zoveel mysteries rond Machu Pichu bestaan. De wonderlijke bouwstijlen van de Inca's roepen nog steeds vele vraagtekens op, ze konden werkelijk alles met steen.

De ligging en omgeving van Machu Pichu vond ik vooral bijzonder, midden tussen de supersteile bergen, in een soort van Colca Canyon landschap maar dan wat minder diep en een stuk groener. Na de excursie beetje rondgehangen, foto's geschoten en samen met een Nieuw Zeelander naar Inti Punku (de zonnepoort) geklommen, op 2772 meter. Dat is laatste deel van de Incatrail (de 4 daagse wandeltocht naar Machu Pichu) maar die was dus helaas gesloten deze maand. Enfin, het was allemaal supermooi en het weer zat ook mee. 's Middags was het zonnig en warm. Ondertussen stroomden de ruïnes vol met groepen toeristen en tijdens de grote drukte waren wij lekker aan het wandelen op berg rondom Machu Pichu. Eind van de middag weer afgedaald en 10 minuten voordat we bij ons Hostel waren begon het te stortregenen. Na het avondeten nog even een rustig biertje gedaan in het dorpje en de volgende ochtend om 5.45 met de trein (die we net aan haalden) weer terug richting Cusco. Daar heb ik een hostel geboekt en afscheid genomen van Kelly die weer terug naar Amerika ging.

Rest van de week beetje de toerist uitgehangen. Onder andere de citytour rond Cusco gedaan langs diverse bijzondere gebouwen en Incaruïnes, maar dat viel me een beetje tegen. 's Avonds regelmatig uitgeweest (mogelijkheden zat hier) en 's ochtends uitgeslapen. De laatste dagen trek ik vooral op met twee Peruanen van het reisbureautje waar ik mijn trips heb geboekt. Erg gezellig en ook handig want ze weten veel. Gister heb ik trouwens gedineerd met een Nieuw Zeelandse die 3 jaar lang, 7 dagen per week aan de Lord of the Rings films heeft gewerkt als technisch producent. Wel grappig, je komt zo iemand tegen op straat, raakt aan de praat en 's avonds zit je gewoon samen een typisch Peruaans gerecht naar binnen te werken.

Wat ik de komende week ga doen weet ik nog niet. Het is nog wel erg gezellig en relaxed hier in Cusco en ik vind het niet erg om wat langer te blijven. Telkens doortrekken naar een andere stad om maar zo veel mogelijk te zien en doen is wel leuk, maar ook vermoeiend en je leert minder mensen kennen. Uiteindelijk ga ik denk ik wel binnen een paar weken richting Bolivia, moet nog effe kijken hoe of wat.

Maarre, hoest in Nederland verder? Nog een witte carnaval op komst? Staan de forsytsia's al in bloei?! Hoe doen WE het in Turijn? (Winterspelen zijn hier alles behalve populair, heb nog niks meegekregen).

De groeten,
Sander

  • 26 Februari 2006 - 16:28

    Ate:

    Ej Sander! Mooie verhalen om te lezen. Ik ben net een week terug in NL na 5 maanden Z-amerika. Moet hier weer erg wennen. Have fun! Groeten, Ate

  • 27 Februari 2006 - 10:24

    Mink:

    WOW... Wat een mooie foto's senders... ben jaloers!!

    Momenteel Carnaval in brabant.. saai..somber weer.. maar met de nodige biertjes op een waar paradijs!

    Veel plezier daar... lees graag je volgende avonturen!

    x mink

  • 28 Februari 2006 - 14:22

    Jo:

    ey brakke harry,
    mooie lama,die vrouwen mogen er ook wel wezen.
    wanneer drinken we weer es n lekker pintje?
    chupa aqui,
    jo

  • 01 Maart 2006 - 16:04

    Heiko:

    Prachtige plaatjes, San! Je ziet er niet alleen uit als een toerist, maar gedraagt je er ook als eentje. Goeie zaak!

    Groeten,
    Heiko

  • 03 Maart 2006 - 21:23

    Gerrit:

    Is er ook een kermis is machu pichu? Of is die alleen in Machu Pichu de Noord

  • 04 Maart 2006 - 11:28

    Master/bert:

    ik mis je onwijs!!!!!!!

  • 04 Maart 2006 - 23:17

    Maaike En Jolijn:

    Heej Sander. Even berichtje uit Bolivia. We trekken rond en hebben slecht nieuws voor je, wij als testteam zijn tot de conclusie gekomen dat de Boliviaanse bedden wat minder geschikt voor je zijn. Voor een volledig testrapport mail ons!! Dikke kus uit Potosi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Welkom beste mensen! Een beetje reiziger houdt er tegenwoordig een eigen on-line reislogboek op na...zie hier de mijne, over mijn ervaringen in Latijns Amerika: van 6 jan tot 18 mei in 2006 (4,5 maand) van 27 aug 2008 tot 28 feb 2009 (half jaar) en van 16 nov 2011 tot 20 jan 2012 (9 weken) Hiermee hoop ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van hoe het gaat, wat ik uitspook, waar ik uithang etc. Voor mezelf is het vooral een soort van weekboek (dagboek lijkt me iets te hoog gegrepen), waarin ik vastleg wat ik zoal beleef. Reacties op deze site zijn natuurlijk altijd welkom maar uiteraard ben ik ook via de mail bereikbaar (sandermooij@hotmail.com) Groetjes, Sander Mooij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 137069

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 20 Januari 2012

Vamos a Colombia!

27 Augustus 2008 - 28 Februari 2009

Terug naar de Andes, werken & rondreizen

07 Januari 2006 - 18 Mei 2006

Voor het eerst naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: