Jueves noches: Muy bien! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sander Mooij - WaarBenJij.nu Jueves noches: Muy bien! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

Jueves noches: Muy bien!

Door: Sander Mooij

Blijf op de hoogte en volg Sander

12 Januari 2006 | Peru, Arequipa

Menschen,

De afgelopen drie dagen zijn niet zo heel enerverend geweest om over te vertellen. Iedere dag 8 uur uit bed, douchen, onbijten en dan om ca. 8.45 uur wandelend in het ochtendzonnetje naar het Spaanse talencafé, waar ik nog niet 1 keer op tijd (9 uur) ben aagekomen. Ook hier maak ik mijn imago als te laatkomer dus al aardig waar. Overigens met geldige reden want tot nu toe ben ik alle keren nog verkeerd gelopen. Natuurlijk kan ik ook gewoon een taxi pakken voor 2 sol (50 cent), maar zo'n wandelingetje is wel een ontspannen begin van de dag. Beetje rondkijken, genietend van de zon en de geurende bloesems, en naarmate je het centrum nadert van de toeterende taxi's en de uitlaatgassen.

Die Spaanse school waar ik dagelijks les heb van 9 tot 13 uur is dus ook eigenlijk gewoon een café, vlakbij het centrum gevestigd in een mooi koloniaal pand met enorme dikke muren. Je kunt er lunchen, bier drinken en af en toe zijn er optredens. Overdag is het er gewoon rustig en vandaag heb ik er bijvoorbeeld huiswerk gemaakt (jaja).

De Spaanse lessen gaan wel lekker. Ik kan in theorie al aardige zinnen vormen maar in de prakijk hapert het nogal. Ik moet nog erg diep nadenken over de woorden en de basisdingen gaan nog allesbehalve automatisch. En ik wil het eigenlijk ook gewoon meteen foutloos zeggen (dat schijnt een Nederlandse eigenschap te zijn), wat natuurlijk onmogelijk is. Het Spaans verstaan is ook erg lastig mede gezien het tempo waarin de mensen praten. Maarja, ik ben ook pas 4 dagen bezig en het komt wel goed. Inmiddels heb ik mezelf ook een Spaans stopwoordje eigen gemaakt (dat ik er te pas en te onpas uitkraam) namelijk: Muy bien! wat zoiets betekent als: hele goeie!

Sinds vandaag heb ik trouwens les van Renzo, aangezien Marco het druk had met zijn studie. Renzo is ook een relaxte gast van een jaar of 28, die graag allerlei uitjes organiseert. Met hem gaan we (ik en m'n huisgenote) zaterdag een tocht maken in de nabije omgeving en binnenkort een weekendje naar het strand in Mollendo. Dat ligt 120 km hier vandaan aan de kust, 2300 meter lager gelegen en dus ook een stuk warmer. Een andere trip die op het programma staat is een 3 daagse trektocht door de Colca Canyon, een tamelijk imposante kloof waar de Andescondors je nog om de oren vliegen.

Maar goed afgelopen dagen waren dus rustig, 's avonds niet zo veel gedaan. We eten hier ook pas om half 9, en na de dagelijkse shot cocathee slaap je heerlijk. Redelijk bijgeslapen dus wat ook wel nodig was. Verder overdag een beetje rondgehangen thuis, in het centrum of op een of ander terrasje, zoals het een student betaamt.
Vanavond is het echter donderdagavond en dus hoogste tijd om naar de kroeg te gaan. We hebben om 10 uur afgesproken met Renzo in het café, samen met nog een Nederlander die ik vanmiddag tegenkwam. Een relaxte gast uit Breda die volgens mij ook niet vies is van een biertje. Renzo vertelde me over een goeie tent waar het vanavond ladysnight is. Dat betekent dat alle chica's gratis naar binnen mogen en alle chico's 10 sollies moeten lappen, behalve de toeristen dan, die ook gratis naar binnen mogen. Die geven sowieso veel geld uit is het idee, wat daar wel lastig zal worden want als ik Renzo moet geloven kost een biertje 1 sol (0,25 euro). Een beetje volgens Wageningse model maar dan 4 keer zo goedkoop, zoals eigenlijk alles hier in vergelijking met Nederland, behalve taxi's want die zijn 12 keer zo goedkoop. Enfin, ben wel benieuwd wat het wordt vanavond. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Adios,
Sander

  • 13 Januari 2006 - 09:16

    Senders:

    hahahaha, dat wordt wat, jij in de kroeg met bier vor 25 cent!;) have fun!!xxxx

  • 13 Januari 2006 - 09:16

    Helg:

    oeps, berichtje was van mij:)

  • 13 Januari 2006 - 09:22

    Jan En Lida:

    Leuk dat je wat tripjes gaat doen. Wij gaan naar Ronald,want die is jarig .Groeten jan en Lida

  • 13 Januari 2006 - 10:03

    Heiko:

    Even een testje:

    Que es la temperatura en mediodia en Arequipa? Lijkt me een makkie.

    En espero de sus noticias, muy atentamente.

    Hasta luego!

    Heiko

  • 13 Januari 2006 - 10:20

    Josine:

    Sjakkebona! Eerste berichten klinken goed he! Top man! Doe je best met de spaanse lessen en geniet vh daar zijn he?! Gefeliciteerd met je broer trouwens! xxx

  • 13 Januari 2006 - 14:24

    Rina:

    Hoi Sander, geweldig om zo te kunnen lezen en zien hoe je daar leeft, ik geniet van je berichten (en van de commentaren). Veel plezier, groetjes, Rina

  • 13 Januari 2006 - 16:13

    Lock:

    Hoe was je pilz avond? Ouderwets lieren voor 25cent, lijkt United wel!!!

  • 13 Januari 2006 - 23:50

    Sander Himself:

    Zo Heik, tu hablas español muy bueno tambien! (zal vast wel iets fout aan zijn).. Het antwoord krijg je in het Nederlands: het is 's middags een graad of 21 maar doordat de zon recht boven je staat voelt het wel wat warmer aan, ideaal klimaatje dus.
    Doon, gefeliciteerd met je 33ste verjaardag!!!
    Lock, de party was lachen! Beetje als Unitas ja, hoop bierdrinkende studenten maar dan met een heleboel soepel dansende chica's op de dansvloer. Die halen een gemiddelde van minstens 128 Hzpm (heupzwaaien per minuut).
    Vandaag uitbrakdagje, in het café gehangen en een salsalesje meegepikt.. Vanavond rustig biertje doen (speelte een bandje) en morgen op tijd eruit voor een dagtripje met meester Renzo. Prettig weekend!

  • 14 Januari 2006 - 15:47

    Sanne:

    Klinkt allemaal weer goed sammie, vooral die temperatuurtjes! Hier is het koud grr!
    Veel plezier en prettig weekend nog!

    gr. Sanne

  • 14 Januari 2006 - 17:39

    Hielk:

    Hoeveel pucunia's is zo'n Sol nou Senders? Ik stel voor dat je er de roepia invoert....enneh, zet ff wat weg ofzo!

  • 14 Januari 2006 - 17:44

    Jos:

    He uil! nog schreeuwarenden gespot? En de witte condor van de Andes gesjakkaboniseerd?

  • 15 Januari 2006 - 18:19

    Miriam Beers:

    Sander, mijn ouders, die beersies uit de spoorstraat, kijken elke dag op je website!! Het moet niet gekker worden. Maar ik begrijp ze wel, je schrijfsels zijn gewoonweg grandioos. Je hebt me niet teleurgesteld.
    Groetjes, Miriam

  • 15 Januari 2006 - 18:50

    Linda B:

    he Sander!
    Heb je helemaal niet meer gesproken, maar wil je bij deze nog even een supermooie reis toewensen!Geniet er goed van want voor je het weet is het voorbij. Ik volg je reis mooi via je site. Super leuk! Nou veel pl nog xxx linda

  • 16 Januari 2006 - 11:11

    Dorst:

    Hey senders! Je bent goed bezig. Leuke verhalen! Hoe is het weekend verlopen? Hier zoals gewoonlijk weer volop pilsen. Wanneer komt het hoofdstuk vrouwen in jouw verhaal aan de orde?
    Laters drost

  • 16 Januari 2006 - 20:34

    Mart:

    Nerd!! Helemaal met de Locker eens, 25 cent voor een unit is dus mooi. Gooi die spaanse chica's maar eens ff lekker vol (met bier).... ;-)

  • 29 Januari 2006 - 17:02

    Steff:

    de dagen niet enerverend om over te vertellen, en dan toch weet je het leuk te brengen. klinkt allemaal top man. kopje cocathee, lijkt me yummie. goed, ik ga even wat soep nuttigen waarna ik je weer verder lees. groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Welkom beste mensen! Een beetje reiziger houdt er tegenwoordig een eigen on-line reislogboek op na...zie hier de mijne, over mijn ervaringen in Latijns Amerika: van 6 jan tot 18 mei in 2006 (4,5 maand) van 27 aug 2008 tot 28 feb 2009 (half jaar) en van 16 nov 2011 tot 20 jan 2012 (9 weken) Hiermee hoop ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van hoe het gaat, wat ik uitspook, waar ik uithang etc. Voor mezelf is het vooral een soort van weekboek (dagboek lijkt me iets te hoog gegrepen), waarin ik vastleg wat ik zoal beleef. Reacties op deze site zijn natuurlijk altijd welkom maar uiteraard ben ik ook via de mail bereikbaar (sandermooij@hotmail.com) Groetjes, Sander Mooij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 137023

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 20 Januari 2012

Vamos a Colombia!

27 Augustus 2008 - 28 Februari 2009

Terug naar de Andes, werken & rondreizen

07 Januari 2006 - 18 Mei 2006

Voor het eerst naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: