Vamos a Colombia! - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Sander Mooij - WaarBenJij.nu Vamos a Colombia! - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Sander Mooij - WaarBenJij.nu

Vamos a Colombia!

Door: Sander Mooij

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 November 2011 | Nederland, Heerhugowaard

Ja beste mensen,

Buiten is het grijs, koud en donker. De oostenwind heeft het laatste mespuntje nazomer weggeblazen. De akkers liggen er verlaten bij. Kortom: een mooie tijd om de biezen te pakken en uit te vliegen naar meer zuidelijk gelegen contreien op onze aardbol, daar waar het zonnetje hoog aan de hemel staat.

Morgen vertrek ik voor 9 weken naar Latijns Amerika. De reis begint deze keer in Colombia, een land wat nog niet zo veel wordt bereisd. Dit komt natuurlijk vanwege het schimmige imago: guerilla strijd, cocaïnehandel, geweld en criminalteit zijn voor de velen de eerste associcaties met het land. Colombia heeft echter veel te bieden op het gebied van landschap, natuur en cultuur. De mensen schijnen er erg vrolijk en behulpzaam te zijn en het land is ook behoorlijk vooruitstrevend in vergelijking met andere landen in die regionen. De reizigers die er komen, zijn vaak positief verrast en erg enthousiast. Weinig toerisme betekent namelijk ook: nog niet verpest door toerisme. Genoeg reden om eens een kijkje te nemen in deze vakantiebestemming voor pioniers.

Morgenochtend om 7.40 vlieg ik van Schiphol, via Madrid naar Bogota, waar ik om 16.40 (22.40 Nederlandse tijd) land op de nationale luchthaven El Dorado. Daar pak ik een taxi naar een nader te bepalen hostel in het centrum, en dan blijf ik waarschijnlijk t/m het weekend in deze metropool van 7,5 miljoen inwoners.

Bogota is gelegen op zo'n 2900 meter hoogte in de Andes. Veel warmer dan een graad of 20 zal het overdag niet zijn, dus prima om een beetje te acclimatiseren. Het plan is om vanuit Bogota naar het noorden te reizen richting Caribisch Colombia, waar het een stuk warmer is. Daar wil ik o.a. Cartagena en Santa Marta bezoeken, van waaruit je een 5 daagse trekking kunt doen naar 'La Ciudad Perdida'. Dit is een ruïne van een stad, uit de glorietijden van de indianen. Het ligt diep verscholen in de jungle en is alleen te voet bereikbaar. Een beetje de Machu Picchu van Colombia, maar lang niet zo bekend als de Incaruïnes in Peru. Het lijkt mij in ieder geval wel een avontuurlijk tripje om te doen. Verder een beetje relaxen en genieten van het Caribische leventje.

Daarna is het plan om naar het zuiden te reizen door het westelijk deel van Colombia, via Ecuador (waar ik ook nog nooit geweest ben) naar Peru. Terloops ga ik dan bekijken welke highlights ik ga bezoeken. Ben ook nog wel van plan een berg te beklimmen of een trekking door de Andes te doen. Afhankelijk van de tijd wil ik ook nog een aantal oude bekenden opzoeken in Arequipa (zuid Peru) en La Paz (Bolivia), maar daarvoor moet ik nog heel wat kilometers overbruggen.

Nouja, we zien allemaal wel hoe het loopt. Ik vlieg in ieder geval op 19 januari weer terug vanuit Lima. 20 januari 2012 ben ik dan 's avonds weer op Schiphol.

Ik ga nu m'n tas pakken, wat altijd weer een chaotisch gebeuren is. Ik zal proberen om af en toe wat belevenissen op deze site te schrijven, ter info voor belangstellenden, maar eigenlijk ook vooral omdat ik het zelf leuk vind om later, als ik groot ben, weer eens terug te lezen wat ik zoal uitgespookt heb.. Foto's zet ik waarschijnlijk wel op facebook ofzo.

De groeten vanuit en mistig en koud Heerhugowaard,

Sander M

  • 15 November 2011 - 17:16

    Marianne:

    Senders! Fantastisch dat je het avontuur weer aangaat! Heerlijk man! Geniet ervan en blijf maar lekker posten op deze site! Kunnen we een beetje meegenieten naast het sneeuw ruimen, bibberen vd kou en het krabben van de ruiten :-). X Marianne. Ps. Heidi, zakelijk partner van hilvert (ben organisatienaam ff kwijt) uit bolivia woont ook in Bogota! Kleine wereld hè!

  • 15 November 2011 - 19:07

    Thijs:

    Precies op tijd terug voor mijn verjaardag, daar was het om te doen toch? haha.

    Veel plezier Sanders,

    gr. Thijs

  • 16 November 2011 - 07:05

    Loes:

    Ha Senders,
    Je weet wel precies wanneer je moet vertrekken.. vanmorgen voor 't eerst weer moeten krabben en Sander vliegt naar een lekkere 20 graden toe! Lekker hoor.. We zullen je reisverslagen volgen.. Héél veel plezier.. Xje.. Dirk en Loesje

  • 16 November 2011 - 09:14

    Marina:

    Hey Sander,
    Leuk te lezen wat je gaat doen!!
    Heel veel plezier!!
    XM

  • 16 November 2011 - 10:20

    Stef:

    Dag Sander.

    Tjeempie, zo koud in HHW! Hier in Alkmaar neigt het meer naar die Zuid-Amerikaanse toestanden.
    Soit.
    Stoer weer jongen, wat je gaat doen. Volgens mij gebeurt het een keer dat je niet wederkeert. Stoeltje onder de zon, pintje in de hand. Ha.
    Het beste daar en ik blijf je lezen.

  • 16 November 2011 - 12:20

    Annabel:

    Bander,
    Je hebt helemaal gelijk man, door weer zo'n mooi avontuur aan te gaan!
    Ik vanmorgen op de fiets, uitgerust met oorwarmers, muts, sjaal, handschoenen en ski-jack...tja dan heb jij het mooi voor elkaar.
    Als je terug bent gaan we mooi weer schaatsen in de polder.
    Genietse en blijf vooral je verhalen neerzetten.


  • 16 November 2011 - 16:26

    Thijs Buiter:

    Lekker hoor Senders. Bij de gedachten alleen al zou ik zo met je mee gaan. Lekker de zon in de winter en dan ook nog een lekker temparatuurtje! Hier zal straks de 11 steden koorts wel weer losbarsten als het weer eens een weekie vriest.... Jij 20 graden en ik met griep in me nest. Veel plezier mattie!

  • 17 November 2011 - 14:48

    Jan Mooij:


    interesant

  • 17 November 2011 - 18:35

    Marco:

    Zet ook maar wat foto's op deze site!! Zit nog niet zo in dat face boek gebeuren.....

  • 19 November 2011 - 14:23

    Ien:

    Leuk hoor Sander, zo blijven we op de hoogte. XX

  • 20 November 2011 - 19:29

    La Mariolyn:

    He Sandrito, geniet ervan en gedraag je een beetje he ;-) Besitos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Welkom beste mensen! Een beetje reiziger houdt er tegenwoordig een eigen on-line reislogboek op na...zie hier de mijne, over mijn ervaringen in Latijns Amerika: van 6 jan tot 18 mei in 2006 (4,5 maand) van 27 aug 2008 tot 28 feb 2009 (half jaar) en van 16 nov 2011 tot 20 jan 2012 (9 weken) Hiermee hoop ik het thuisfront een beetje op de hoogte te houden van hoe het gaat, wat ik uitspook, waar ik uithang etc. Voor mezelf is het vooral een soort van weekboek (dagboek lijkt me iets te hoog gegrepen), waarin ik vastleg wat ik zoal beleef. Reacties op deze site zijn natuurlijk altijd welkom maar uiteraard ben ik ook via de mail bereikbaar (sandermooij@hotmail.com) Groetjes, Sander Mooij

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 137015

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 20 Januari 2012

Vamos a Colombia!

27 Augustus 2008 - 28 Februari 2009

Terug naar de Andes, werken & rondreizen

07 Januari 2006 - 18 Mei 2006

Voor het eerst naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: